Yoga overzicht foto

Hot Yoga: Zweten voor je LOL, is dat nou leuk?

Ongeveer 1,5 jaar geleden maakte ik kennis met Hot Yoga via een vriendin van mij. Alleen al mezelf opsluiten in een ruimte vol zwetende mensen klonk als een uitdaging op zich. Inmiddels is hot Yoga een vast onderdeel van mijn week en ben ik in ieder geval elke maandagavond om 18.15 uur te vinden bij Balanzs. Het brengt me zoveel meer dan zweet alleen. In deze blog moedig ik je aan om het ook een keer te proberen. Waarom? 5 redenen om precies te zijn.

Hot Yoga, dat is even zwetenBij Balanzs
Het klinkt ingewikkeld, maar het is eigenlijk “gewoon” yoga, maar dan in een ruimte die verwarmd wordt tot circa 38-40 graden met behulp van infrarood panelen. De warmte van deze panelen voelt als warmte van de zon, daardoor schijn je de warmte beter te verdragen. Heel eerlijk gezegd ervaar ik het als zeeeeeer HOT en je zweet je echt letterlijk kapot. Gek genoeg went dat snel en is het een soort van heerlijk geworden, net als de sauna. Je voelt gedurende de les je spieren soepeler worden, afvalstoffen schijnen sneller te worden afgevoerd en juist door de enorme inspanning kom je tot ontspanning.

Een enorme inspanning is Hot yoga zeker. Gedurende 90 minuten doorloop je een vaststaande serie houdingen op de flow van je eigen ademhaling, waaronder zonnegroeten. Geen les is hetzelfde. Er wordt vaak een thema of een pose gekozen waar je die les naar toewerkt, bijvoorbeeld King Pigeon Pose of Crow Pose. Als je foto’s ziet, kun je je vast voorstellen dat de King Pigeon Pose voor mij nog 28.000 bruggen te ver is. Het lukt me nauwelijks de “normale” Pigeon Pose goed te doen. Hoewel het soms frustreert, is het mooie van Yoga dat het gaat om “jouw” weg er naar toe en niet om het behalen van het perfecte eindresultaat. Je leert luisteren naar je lichaam, je grenzen kennen en daagt die uiteraard ook uit. Ik kan inmiddels wel zeggen dat een Crow Pose lukt. Oké, Oké, voor een paar seconden, maar toch!

King Pigeon PoseCrow pose
            King Pigeon Pose                                                Crow Pose

Mijn 5 voordelen van Hot Yoga
Er zijn een aantal redenen waardoor ik elke keer mijn weg weer vindt naar de Hot Yoga les. Hieronder heb ik de voordelen van Hot Yoga op een rij gezet.

Sterk en flexibel
Yoga zorgt ervoor dat elke spier in je lichaam gebruikt wordt. Je lichaam moet zich in allerlei bochten en poses wringen. Nu ben ik van mezelf echt zo stijf als een plank en zal ik bepaalde poses nooit kunnen beoefenen. Door wel alles te proberen en toch je eigen grenzen te respecteren, wring ik me nu toch echt in poses die ik niet voor mogelijk gehouden had. Voordat ik startte met yoga kon ik nauwelijks mijn tenen niet aanraken, dat is nu echt geen probleem meer. Ze zeggen wel dat je minimaal 2-3 x in de week een les moet volgen om echt grote stappen te maken in kracht en souplesse. Dus wil je weer net als vroeger een bruggetje kunnen maken of een split/spagaat. Alles is mogelijk. En, het beoefenen van yoga zorgt voor een betere lichaamshouding, waardoor nek- en spierklachten afnemen.

Afvallen
Wil je wat kilo’s kwijt, dan helpt hot yoga hier ook zeker bij. Zo verbrand je tijdens een Hot Yoga les wel 600 calorieën. Als je meer dan 1x per week yoga beoefent ga je dit zeker merken in je figuur. Een mooie bijwerking van veel sporten is dat je vaak automatisch gezonder gaat eten. Belangrijke bijwerking, want de sleutel tot afvallen ligt voor 80% bij je voeding.

Ideaal rustmomentje
De lessen starten veelal met focus om de ademhaling. De perfecte manier om even tot jezelf te komen na een drukke dag op kantoor. De les wordt afgesloten met mijn favoriet, Savasana. Ook wel de doodhouding genoemd. Na alle inspanning van de dag en de les bij elkaar ontspan je je lichaam compleet. kortom een ideaal snooze momentje.

Minder last van blessures
Mijn onderrug is op een of andere manier altijd een zwak punt in mijn lichaam geweest. Hoe meer ik Yoga, hoe minder last ik er van heb. Als ik een week geen les volg, dan merk ik dat meteen.

Vrijer ademen
De hele les is er constant aandacht voor je ademhaling. Je focust je constant op een trage en diepe ademhaling. Ze zeggen dat dit leidt tot een betere longfunctie en diepe ontspanning. Zo verhoogt het de hoeveelheid zuurstof die door het lichaam wordt opgenomen. Als hardloopliefhebber pluk ik hier echt de vruchten van. Ik merk dat ik veel meer lucht en een groter uithoudingsvermogen heb.

Dus al dat zweten doe ik echt niet alleen voor de lol, want zoals je ziet levert me echt een aantal belangrijke voordelen op. Een week geen les en je voelt meteen het verschil.

Dat vind ik overigens dan wel weer een nadeel van Yoga, maar volgens mij geldt dit voor alle sporten die je beoefend. Om voortgang te maken in flexibiliteit en kracht zou je eigenlijk wel 3x per week een les moeten volgen. Nu loop ik ook graag hard, wat je spieren ook nog eens korter maakt. Dus eigenlijk betekent dat dat ik elke les een soort van opnieuw begin en nauwelijks voortgang maak.
Hmmmm, nog steeds wegen de voordelen ver op tegen de nadelen en zou ik eigenlijk moeten proberen een dagje extra gaan.

Mocht je nog wat extra aanmoediging kunnen gebruiken. Bij mijn yogaschool bieden ze je de mogelijkheid om niet alleen de proefles gratis te volgen, maar vervolgens de eerste 7 dagen ook.

En, wanneer ga jij je eerste zwetende zonnegroet brengen?De zonnengroet

Geef een reactie