IMG_7104 2

Op wereldreis met een baby, het kan!

Eind februari 2017 besloten mijn vriend Johan en ik om samen met onze dochter van 8 maanden een wereldreis te gaan maken. In mijn laatste blog “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan… op wereldreis met onze dochter van 8 maanden…” stonden we nog voor ons avontuur. Inmiddels zijn we 2 weken terug en kan ik volmondig bevestigen dat het kan, op wereldreis met een baby! Het was zelfs makkelijker dan ik had verwacht! Hopelijk inspireert dit blog ouders, die rond lopen met dit idee om het ook te doen! Mijn 5 redenen waarom reizen met een baby één groot cadeau is!

Onze wereldreis

We zijn gestart met 6 weken in Nieuw Zeeland (beide eilanden). Eerlijk is eerlijk dit land is het mooiste wat we beiden tot nu toe hebben gezien. Wat een diversiteit; gletsjers, mooie stranden, veel wijngebieden, super lieve mensen en prachtige natuur. Iemand omschreef het passend als Europa in het klein. Je moet wel een gevulde portemonnee meenemen, want het is er niet goedkoop! Vervolgens op naar Fiji waar we een week door hebben gebracht in Pacific Harbour op het hoofdeiland. Na een week vertrokken we naar de Yasawa eilanden waar we; mijn 34ste verjaardag hebben gevierd, ik snorkelen met haaien van mijn bucketlist heb gestreept, genoten van het tropische eilandgevoel en de Fijiaanse familie die dit eiland runden. We vervolgden onze reis naar Brisbane, Australie. Waar we circa 3 weken spendeerden aan de Gold Coast om onze AirBnB vrienden op te zoeken die we 2 jaar geleden hadden ontmoet en mijn geëmigreerde vriendin Nicole kwam ons opzoeken in Brisbane. Daarna was het alweer tijd voor de laatste bestemming Indonesië! 6 weken gevuld met heerlijk, maar dan ook echt heerlijk eten, duiken met Manta rays, leren surfen, tropisch weer en mooie mensen die Bali en Gili Air rijk zijn. En we hebben haar allereerste verjaardag gevierd in Ubud!

IMG_8539IMG_8181IMG_7184

Met je neus bovenop alle ontwikkelingen

Wat gebeurd er ontzettend veel in dat eerste jaar. Zo gaaf dat je daar met je neus bovenop zit. Onze kleine meid leerde kruipen in Nieuw-Zeeland en zette ze de 1ste dag na haar verjaardag haar eerste stapjes in Ubud, Bali. Van geluiden naar brabbelen, van melk naar vaste voeding en nog zoveel meer. Vooral voeding was ik best nerveus over, maar gelukkig was er overal baby voeding te krijgen in de landen die wij bezocht hebben. Wel een tip om van te voren online te zoeken naar ervaringen van andere ouders in het land wat jij wilt bezoeken. Tegen de tijd dat we in Bali waren, vierden we haar eerste verjaardag en gingen we voornamelijk over naar vaste voeding. Ik ben reuze benieuwd wat al die Nasi/Mie Goreng, Sate Ayam en Nasi Campur met haar smaakpapillen heeft gedaan. Wellicht heeft ze straks wel een voorkeur voor Indonesisch eten. Dat zou grappig zijn!

cropped-IMG_8772.jpgAlle tijd van de wereld!

Wat je thuis vaak niet hebt en op een wereldreis wel is zeeën van tijd. Thuis zit je vaak vast aan een ritme van werken, wat ervoor zorgt dat je tijd met een kleine baby eigenlijk best gelimiteerd is. In de ochtend brachten we haar bij familie of de opvang, waar we haar aan het eind van de werkdag weer ophaalden. Dan op naar huis, koken, baby in bad en vervolgens naar bed. Dan heb je ook nog afspraken, sport, etc. Gelukkig hadden we allebei wekelijks een papa en mama dag. Die vinden we beiden zeer waardevol. Nu hadden we gewoon elke dag, 4 maanden lang papa en mama dag! Je bent zelf ook super rilex, want niets moet alles mag. Het maakt niets uit als de ochtend anders loopt, want je bent nooit te laat.

BondiIMG_7404ng

We zijn 4 maanden lang dag in dag uit samen geweest. Je brengt echt heel veel tijd met elkaar door. Dat doet iets met de band die je met elkaar hebt als gezin. Ik kan niet bewijzen dat we een beter band hebben, maar in mijn hart voel ik dat deze tijd samen heel kostbaar is geweest. Tuurlijk vonden we elkaar ook echt wel eens heel stom, maar dat hoort er ook bij. Toch heeft het mijn relatie met zowel mijn vriend als mijn dochter hechter gemaakt. We zijn een (h)echt team.

Contact

Gedurende reis was onze dochter met haar blonde haar en blauwe ogen een ware attractie. Voornamelijk Aziatische toeristen en Indonesische mensen zijn gek op kinderen. Mijn vriend grapt wel eens dat als we geld voor al die foto’s hadden gevraagd, hadden we onze reis inmiddels terug verdiend. Zij heeft zoveel contact gehad met verschillende culturen en mensen. Ik hoop natuurlijk dat dit haar op latere leeftijd een open mind naar alle mensen en culturen geeft, maar dat is nog even afwachten. Wat het haar voor nu wel gaf was een hele hoop aandacht. Je hebt zo ontzettend veel aanspraak en een kind verdrievoudigd dat nog eens. Je hebt echt ALTIJD aanspraak. Ik heb het idee dat kinderen iets losmaken bij volwassen. Mensen laten zich van hun gekste, grappigste en meest kwetsbare kant zien. Dat leidt tot heel veel en mooi contact!

IMG_8520IMG_8737IMG_8518

Wereldwijs

VooIMG_8252r we aan onze reis begonnen wisten we natuurlijk dat onze dochter zich niets meer van deze reis zal herinneren, maar de om heel eerlijk te zijn was de reden om op wereldreis te gaan een egoïstische. Wij wilden vooral van haar genieten en onze baby zien veranderen in een kleine mensje. Want dat is ze inmiddels. Maar wat zou ze veel gezien, gedaan en geleerd hebben als ze het zich wel kon herinneren. Reizen gaat eigenlijk meer over de mensen die je ontmoet, dan de plekken die je bezoekt. Wat draagt een platform als AirBnB toch ontzettend bij aan het ontmoeten van inspirerende mensen. Wat hebben we veel inspirerende mensen ontmoet en verhalen opgedaan. Deze verhalen en levenslessen kan ik Zoë haar hele leven blijven vertellen. Bijvoorbeeld het verhaal van de Nieuw-Zeelandse Colin, die nog maar 65 lentes jong was en in die 65 jaar boer, piloot en eigenhandig een boot heeft gebouwd. Dat laatste kwam op zijn pad en was een droom van een overleden man. Samen met diens zoon hebben ze samen eigenhandig in zijn achtertuin in 9 jaar een eigen schip gebouwd in zijn achtertuin. Ze wisten niet hoe, maar dat hebben ze gaande weg geleerd. Vervolgens is hij met het schip rond de wereld gevaren. Inmiddels heeft hij er een stichting van genaakt en verhuurt hij de boot in de zomer aan toeristen. Met die opbrengsten leren kansarme kinderen in de winter zeilen met dit schip. Waar veel mensen een beroep kiezen en dat hun hele leven doen, volgde hij zijn eigen pad. Hij was er niet naar op zoek, het gebeurde gewoon. Zeer inspirerend. Maar ook alledaagsere dingen zoals hoe makkelijk het is om je eigen yoghurt/brood te maken en van je eigen land te leven. Of hoe mensen op een klein eiland in ergens in Fiji ontzettend en oprecht genieten van het samen zijn met hun familie en hoeveel plezier en lol ze halen uit een dagelijkse pot volleybal.

Daarom zeg ik doen! Ga, geniet van de wereld en vooral van elkaar!

En nu?

Nu staat mijn geest open voorveen nieuwe betekenisvolle uitdaging als: Community Building & Strategie | Verbinder | Sociaal Aanjager | Social Business & Innovation. Het liefst iets wat ik nog nooit heb gedaan, want dankzij Pipi denk ik dat ik dat wel kan!

Pipi langkous

5 gedachten over “Op wereldreis met een baby, het kan!

1. Dank je wel Romain! We genieten echt van elkaar! Zonder leerplicht is deze onderneming een stuk makkelijker. Hoewel ik meerdere mensen ben tegengekomen die meedoen aan een pilot, waarbij de school/gemeente onderzoekt wat het doet met de ontwikkeling van een kind als ouders ze mee willen nemen op wereldreis en wat de gevolgen zijn van een paar maanden thuis onderwijs. Ben benieuwd naar de uitkomsten, maar denk dat een kind naast de vaste stof een hoop extra leert. Een verrijking wat mij betreft 😉